Dödsboanmälan och begravningskostnader
Den här tjänsten kräver inloggningPå kommunens webbplats kan du läsa mer om begravningsombud och dödsboanmälan. Läs gärna informationen innan du påbörjar ansökan.
Inför ansökan
- E-tjänsten kräver inloggning med giltig e-legitimation (bank-id). Om du saknar e-legitimation (bank-id), kontaktar du din bank.
- Innan du startar är det bra att du samlar alla uppgifter om tillgångar och utgifter.
- Du kan bifoga handlingar i e-tjänsten. Vissa handlingar från banker går att spara ner i PDF-format och bifoga. Det går även bra att fotografera dina handlingar med mobilkamera och bifoga, tänk då på att det ska vara läsbart.
- Du kan få information och beslut via "Mina sidor" istället för via post. Det får du genom att du loggar in med e-legitimation (bank-id) i e-tjänsteportalen.
Handlingar som ska bifogas ansökan
- Senaste deklarationen eller slutskattebesked (Kan beställas från Skatteverket 0771-56 75 67)
- Kapital och räntebesked från banken. Lämnas också för efterlevande make eller maka.
- Dödsfallsintyg och släktutredning (Kan beställas från Skatteverket 0771-56 75 67 eller via begravningsbyrån)
- Kontoutdrag från dödsdagen och så långt fram som möjligt. Finns inte eventuella inkomster med på kontoutdraget ska dessa redovisas. Lämnas också för efterlevande make eller maka.
- Faktura på begravningskostnaderna och eventuell gravsten
- Kopia på senaste hyresavin (gäller endast ensamstående).
- Namn och adresser till samtliga dödsbodelägare/arvingar
Lämna även in följande handlingar om de finns
- Värderingsunderlag av eventuellt lösöre: bohag (exempelvis möbler, husgeråd, smycken), bil, båt, moped med mera
- Testamente eller äktenskapsförord
- Om bostaden är en bostadsrättslägenhet, intyg från bostadsrättsföreningen om lägenhetens värde.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 10 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (Lämna ett klagomål (imy.se)) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Dataskyddsombud
dataskyddsombud@nordanstig.se
Handläggare för ekonomiskt bistånd
ekonomisktbistand@nordanstig.se
0652-360 00 växel, telefontid måndagfredag 8.309.30
nordanstig.se/ekonomisktbistand
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter till inloggad person
- Den avlidnes uppgifter
- Tillgångar och utgifter
- Övrigt
- Bilagor
- Dödsbodelägare
- Förhandsgranska
- Skicka in