Dödsboanmälan och begravningskostnader

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

På kommunens webbplats kan du läsa mer om begravningsombud och dödsboanmälan. Läs gärna informationen innan du påbörjar ansökan.

Inför ansökan

  • E-tjänsten kräver inloggning med giltig e-legitimation (bank-id). Om du saknar e-legitimation (bank-id), kontaktar du din bank.
  • Innan du startar är det bra att du samlar alla uppgifter om tillgångar och utgifter.
  • Du kan bifoga handlingar i e-tjänsten. Vissa handlingar från banker går att spara ner i PDF-format och bifoga. Det går även bra att fotografera dina handlingar med mobilkamera och bifoga, tänk då på att det ska vara läsbart.
  • Du kan få information och beslut via "Mina sidor" istället för via post. Det får du genom att du loggar in med e-legitimation (bank-id) i e-tjänsteportalen.

Handlingar som ska bifogas ansökan

  • Senaste deklarationen eller slutskattebesked (Kan beställas från Skatteverket 0771-56 75 67)
  • Kapital och räntebesked från banken. Lämnas också för efterlevande make eller maka.
  • Dödsfallsintyg och släktutredning (Kan beställas från Skatteverket 0771-56 75 67 eller via begravningsbyrån)
  • Kontoutdrag från dödsdagen och så långt fram som möjligt. Finns inte eventuella inkomster med på kontoutdraget ska dessa redovisas. Lämnas också för efterlevande make eller maka.
  • Faktura på begravningskostnaderna och eventuell gravsten
  • Kopia på senaste hyresavin (gäller endast ensamstående).
  • Namn och adresser till samtliga dödsbodelägare/arvingar

Lämna även in följande handlingar om de finns

  • Värderingsunderlag av eventuellt lösöre: bohag (exempelvis möbler, husgeråd, smycken), bil, båt, moped med mera
  • Testamente eller äktenskapsförord
  • Om bostaden är en bostadsrättslägenhet, intyg från bostadsrättsföreningen om lägenhetens värde.

Följande behövs för e-tjänsten

  • BankID ellerMobilt BankID

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa